Вход за членове
Вход за нови членове
Национални награди НАСО 2020
Предложения за промени в Закона за хората с увреждания
ДО
Г-ЖА ДЕНИЦА САЧЕВА
МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
КОПИЕ ДО:
Г-ЖА АДРИАНА СТОИМЕНОВА
ЗАМ.-МИНИСТЪР НА ТРУДА И СОЦИАЛНАТА ПОЛИТИКА
Г-ЖА ЕЛЕОНОРА ПАЧЕДЖИЕВА
ДИРЕКТОР НА ДИРЕКЦИЯ „ПОЛИТИКА ЗА ХОРА С УВРЕЖДАНИЯ“, МТСП
ЧЛЕНОВЕТЕ НА МЕЖДУВЕДОМСТВЕНАТА РАБОТНА ГРУПА ЗА ПОДГОТОВКА НА НОРМАТИВНИ ПРОМЕНИ В ЗАКОНА ЗА ХОРАТА С УВРЕЖДАНИЯ И ЗАКОНА ЗА ЛИЧНАТА ПОМОЩ
Уважаема г-жо Сачева,
Национален алианс за социална отговорност Ви предостави обработена информация за състоянието на заетостта на хората с увреждания в България за периода 2015-2019г. и предложения, обсъдени и приети на Националната конференция по темата, проведена на 27-28 юли 2020г.
Във връзка с това и в рамките на участието ни в междуведомствената работна група, работеща по предстоящите нормативни промени в Закона за хората с увреждания, Ви представяме настоящите конкретни текстове за включване в промените на Закона, както следва:
§...В чл. 35 се добавят нови ал.1, ал.2 ал.3 и ал.4:
„Чл.35 (1) За хората с увреждания в трудоспособна възраст се предоставя подкрепа за заетост в обичайна, специализирана и защитена работна среда.
(2) В обичайна среда при обичайни работодатели могат да работят и ползват подкрепа всички лица с трайни увреждания.
(3) В специализирана работна среда в специализирани предприятия могат да работят и получават подкрепа хора с увреждания с над 70% степен на увреждане.
(4) В защитена работна среда и в защитени предприятия могат да работят и ползват подкрепа хора с увреждания с над 90 % степен на увреждане, с множество трайни увреждания, психични разстройства и/или интелектуални затруднения“
§...чл. 42 се отменя.
МОТИВИ: текстът не улеснява, а затруднява работодателите, като изисква от тях сегрегиране на хората с увреждания в отделно звено, а целите трябва да бъдат интегриране сред останалия персонал.
§...чл. 43, нова ал.3:
„Чл.43 (3) Посредническата дейност, реализираща услуги за подкрепена заетост от екип от специалисти, подкрепящи и хората с увреждания, и работодателите с цел устойчива заетост, се финансира от Агенция по заетостта, съгласно Закона за насърчаване на заетостта.“
§...чл. 44 се изменя, както следва:
„чл.44 (1) Агенция по заетостта финансира работодателите, съответно орган по назначаване за доплащане на работна заплата и осигуровки на работещите хора с увреждания:
- в защитени предприятия - 100%
- в специализирани предприятия – 70%
- при обичайни работодатели – 50%
(2) Агенцията по заетостта може да финансира работодателите за осигуряване на достъп, приспособяване, оборудване на работно място за работа на човек с трайно увреждане.
(3) Агенцията по заетостта може да финансира работодателите за обучение, квалификация, преквалификация и осигуряване на професионално развитие на работещите хора с увреждания.
(4) Агенция по заетостта може да финансира хора с увреждания за започване и ризвитие на самостоятелна стопанска дейност.
(5) Условията и редът за финансиране се определят с Правилника за прилагане на закона.“
§...чл.45 се отменя.
§...чл.46 се отменя.
§...В чл.47 думите „специализирани предприятия и кооперации на хора с увреждания и трудово-лечебни бази“ се заменят с „работодатели, осигуряващи работни места за хора с увреждания“.
§...48 ал.1 т.3 се изменя, както следва:
„имат относителен дял на хората с трайни увреждания 50% от списъчния брой на персонала.“
§...чл.48, ал.1, т.1 се изменя както следва:
„Регистрирани са по действащото законодателство.“
§...чл.48, ал.1, т.2 се отменя.
§... в чл.48, ал.1, т.3, букви А,Б,В,Г се отменят.
§...чл.48, ал.2 се отменя.
§...чл.49 се отменя.
§...чл.50, ал.1 се изменя, както следва:
„(1) Работодателите осигуряващи работни места за хората с увреждания, ползват данъчни преференции по Закона за корпоративното подоходно облагане и по Закона за данъците върху доходите на физическите лица, съобразно броя на работните места за хора с увреждания.“
§...Чл.50, ал.2 се изменя, както следва:
„(2) Хората с трайни уреждания, които получават доходи от трудова дейност, ползват данъчни облекчения при условия и по ред, определени в Закона за данъците върху доходите на физическите лица.
§…В чл.50, ал.3, ал.4, ал. 5 се отменят.
§...чл.51 и чл.52 думите „центрове за защитена заетост се заменят със „защитени предприятия“.
§...чл.52, ал.3 се изменя, както следва:
“(3) В предприятията за защитена заетост на хора с увреждания трябва да отговарят на следните условия:
1.Регистрирани са по действащото законодателство.
2.Относителният дял на работните места за хора с увреждания спрямо списъчния брой на персонала е 70%.
3.Вписани са в регистъра по чл. 83 от Закона.
§...чл.83, ал.1 се изменя, както следва:
„Агенция по заетостта създава и поддържа регистър на специализираните и защитени предприятия на хората с увреждания. Регистърът е публичен и се подържа в актуален вид.“
Чл.83, ал.2 „В регистъра по ал.1 се вписват данни за всички специализирани и защитени предприятия на хората с увреждания и броя на работните места за хората с увреждания работещи в тях, в съответствие с чл.48 и чл.52.“
§... чл.83, ал.3 „За вписване в регистъра по ал.1 специализираните и защитени предприятия за хората с увреждания, подават заявление и придружаващи документи по ред утвърден от Изпълнителния директор на Агенцията по заетостта.“
§... чл.83, ал.4 се отменя.
§...чл.84 се отменя.
§...чл.85 се отменя.
Чл.86 ал.1 „Регистрацията в регистъра на специализираните и защитени предприятия на хората с увреждания се заличава със заповед на изпълнителния директор на Агенция по заетостта:
1.По искане на специализираното или защитено предприятие на хората с увреждания.
2.При прекратяването на дейността на специализираното или защитено предприятие на хората с увреждания.
3.При неспазване на изискванията по реда за вписване и водене на регистъра.
§... чл.86, ал.1, т.4 се отменя.
§... чл.86, ал.2, ал.3, ал.4, ал.5 се отменят.
§... чл.87 се отменя.
§... чл.92, ал.2, т.2 думите „и подкрепящ персонал съгласно чл. 48, ал.1“ се отменят.
§... чл.94 се отменя.
§... чл.95, ал.2 след думата „условията“ се поставя запетая и се добавя думата „размерът“.
§... §1, т.22 на Допълнителните разпоредби се отменя.
- В Закона за насърчаване на заетостта в чл. 43а, ал.1 думите „на несубсидирано работно място“ да се заменят с „извън защитените и специализирани предприятия“
- В Кодекса на труда в случаите по чл.328, ал.1 т.2,3,5,11 и чл.330, ал.2 т.6 Закрилата при уволнение да се отнася само за трудоустроен работник или служител получил трудоустрояване при настоящия си работодател.
- В Закона за корпоративното подоходно облагане чл.178 придобива следния вид:
чл. 178 (1) “Корпоративният данък се преотстъпва изцяло на специализираните и защитени предприятия по смисъла на Закона за хората с увреждания.“
(2) „Корпоративният данък на юридически лица, осигуряващи работни места при обичайни условия извън специализираните и защитени предприятия, се преотстъпва пропорционално на броя на хората с увреждания или трудоустроените лица към общия броя на персонала.“
(3) „Преотстъпеният данък се разходва изцяло за интеграция на хората с увреждания, за разкриване на работни места за хората с увреждания за следващите две години, след годината за която се ползва преотстъпването. Контролът по разходването и отчитането на средствата се извършва от НАП.“
Мотивите към настоящите предложени конкретни текстове целят осигуряване на държавна подкрепа за конкретни работни места за хората с увреждания, с цел стимулиране разкриване на нови работни места и осигуряване на устойчива заетост и премахване на неефективните досегашни модели за работа по програми и проекти, които осигуряват подкрепа за малък брой работодатели за определен кратък срок и с несправедливо сравнително високи суми, без да стимулират увеличаване броят на работните места и осигуряване на устойчива заетост за хората с увреждания.
Другата цел на предложенията е завишаване на подкрепата и изискванията към всички защитени и специализирани предприятия, с основна цел осигуряване на повече подкрепени работни места за хората с увреждания.
Основният мотив на предложените промени е обвързване на всякакъв вид подкрепа в областта на заетостта с броя на осигурените работни места с цел тяхното увеличаване, осигуряване на дългосрочност и устойчивост на заетостта, осигуряване на специализирана подкрепа от специализирана институция и намаляване на административната тежест.
Финансирането на предложените промени за подкрепа на заетостта на хората с увреждания, предлагаме да се реализира, чрез обединяване на финансовите ресурси за заетост на хората с увреждания на Агенция за хората с увреждания и Агенция по заетостта, в отделно целево направление към Агенция по заетостта.
Относно бъдещата дейност и статут на Агенцията за хора с увреждания, подкрепяме предложенията на МТСП. Приемаме за правилно да не се изписват в закона конкретните задължения на бъдещата държавна агенция, като те могат да бъдат регламентирани в друг нормативен документ /например Устройствен правилник/, където считаме, че в основните функции на Агенцията, трябва да влязат специализираните области за подкрепа на хората с увреждания като превенция, „горещата“ тема на ТЕЛК-те и координация на работата на всички държавни институции, имащи задължение за подкрепа на хората с увреждания във всички области като здравеопазване, образование, заетост, социална подкрепа, личностно и семейно развитие и т.н.
Оставаме на разположение за допълнителни дискусии и работа по направените предложения!
С уважение,
ГЕОРГИ ГЕОРГИЕВ
ПРЕДСЕДАТЕЛ











































МУЗИКАЛНО-ПОЕТИЧЕН КОНЦЕРТ ОТ ПОТРЕБИТЕЛИ НА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ ОТ АГЕНЦИЯ ЗА СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ "ВИЖЪН"






























































Календар
Пон | Вт | Сря | Чет | Пет | Съб | Нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1
> |
2
> | |||||
3
> |
4
> |
5
> |
6
> |
7
> |
8
> |
9
> |
10
> |
11
> |
12
> |
13
> |
14
> |
15
> |
16
> |
17
> |
18
> |
19
> |
20
> |
21
> |
22
> |
23
> |
24
> |
25
> |
26
> |
27
> |
28
> |
29
> |
30
> |
31
> |