Вход за членове
Вход за нови членове
Национални награди НАСО 2020
Споделен опит – ДЦПЛУ, фондация „Милосърдие“, Сливен
Дневният център за пълнолетни лица с увреждания (ДЦПЛУ) в Сливен функционира като социална услуга в общността и се финансира като държавно делегирана дейност. Капацитетът на ДЦПЛУ е 15 места. В Центъра потребителите и техните семейства получават професионално съдействие и подкрепа с оглед индивидуалните им потребности.
Към момента екипът на Дневния център се състои от 6 души: ръководител, специалист социална дейност, трудотерапевт, медицинска сестра, психолог и социален педагог. Характерни за екипа са професионализмът, сърдечността и всеотдайността, вложени в ежедневната работа и определящи отношенията с потребителите – отношения, базирани на доверие и уважение. Услугата се отличава с гъвкавост, мобилност, възможността за бърза реакция и вграждането на иновативни подходи и модели за работа с потребителите, което предопределя и добрите резултати от дейността.
Заради обявеното извънредно положение и предприетите ограничителни мерки от 16 март дейностите в Дневния център временно са преустановени – по отношение на прекия контакт на служителите и потребителите. Във връзка с това екипът реорганизира и адаптира работата си към новите условия, за да продължи да оказва подкрепа и грижа за потребителите. От Дневния център са съумели да пренесат дейностите в домашната среда на потребителите чрез дистанционна работа и разнообразен инструментариум за ангажиране на вниманието и времето им.
Задачите по месечен план са свързани с индивидуални 2-часови ежедневни консултации от всеки специалист; индивидуално планиране на работата с всички лица с увреждания в Центъра, съобразено с нуждите и възможностите на всеки от тях; социално-психологическа помощ; обучение за осигуряване на основните житейски потребности (в т. ч. приготвяне на храна и хранене, ежедневен контрол на лицата с предписани лекарства, спазване на мерките за предпазване от COVID-19 и пр.); създаване на навици за поддържане на висока лична хигиена и хигиената в дома; оказване на подкрепа и помощ при общуването и поддържането на социални контакти и различни занимания в дома. Осигурено е и виртуално споделено пространство, където потребителите могат да общуват помежду си. Усилията на екипа в условията на пандемия са насочени към запазване и надграждане на постигнатите резултати с всеки от ползвателите на Центъра, което се осъществява по безопасен начин в домашна среда, като стремежът е да се осигурят различни възможности за преодоляване на последствията от социалната изолация (чрез мобилна подкрепа и консултации).
В Дневния център е създадена организация за спешна подкрепа на потребителите, които не са в състояние сами да си закупят продукти от първа необходимост. Осигурени са възможности екипът да продължи да се грижи за физическото и психическото здраве на лицата с увреждания и техните семейства. По време на извънредното положение медицинската сестра следи здравословно състояние на потребителите и при нужда оказва помощ (обикновено чрез консултации и напътствия). Психологът също поддържа постоянна връзка с потребителите (дистанционно) и оказва необходимата подкрепа, за да се ограничи тревожността и да се намалят нивата на стрес, да се преодолее психичната болка от създадената самоизолация поради извънредното положение и пр. Екипът на Дневния център притежава всички необходими знания и умения, за да реагира своевременно при възникнала нужда от оказване на помощ в рискова ситуация. Въпреки всички трудности в настоящата ситуация, от ДЦПЛУ констатират и някои важни положителни моменти – създадената възможност за потребителите и членовете на техните семейства да преосмислят съществените неща в живота, да заздравят връзката помежду си, да се сближат…
Интерес при работата на ДЦПЛУ представлява творчески реализираната идея обучителните дейности да се извършват в адаптирана „класна стая“. В настоящите условия „класната стая“ на Центъра е виртуална, програмата се осъществява с индивидуално обучение на потребителите, съобразено с конкретните потребности, възможности и интереси на всеки един, с подходяща организация на свободното време и поддържането на лични контакти. Заниманията се планират от екипа и се реализират в домашни условия, като материалите се доставят на потребителите или се изпращат по електронен път. Обратната връзка се осъществява по същия начин, при което екипът следи за постигнатия напредък на всеки потребител, за да може да отговори по най-адекватния начин на специфичната нужда от подкрепа.
Обученията са организирани модулно и са насочени към усвояване на базисни компетентности на клиентите и личностното им развитие, разширяване на кръгозора, развитие на уменията им за комуникация и т. н. Заниманията водят и до сплотяване и поставят основи на доверие между потребителите, техните близки и екипа. Точно като в училище ползвателите на Центъра получават и затвърждават знания чрез преговор и имат възможност да обсъждат поставените задачи помежду си, с екипа и с близките си.
Първият модул, по които се осъществява работата в ДЦПЛУ е „Личностно развитие”. В условията на извънредно положение той се реализира чрез подкрепа от разстояние. За оптимизиране на дейностите в Центъра се разработва по-опростена програма и индивидуален план за работа с всеки потребител. Усилията на специалистите са насочени към развитие на речеви и комуникативни умения – устна и писмена реч. При обучението потребителите са разделени в четири групи е зависимост от възможностите на всеки от тях. Етапите на ограмотяване са съобразени с напредъка на съответната група. През март в програмата за напреднали са включени уроци за образуване на съществителни имена от прилагателни; писане на съществителни имена с противоположно значение; поставяне подходящата буква „а“ или „ъ“; писане на съчинение „Пролет е“; прибавяне на съществителни имена с подходящи прилагателни; съгласуване на прилагателни имена по род и число. Тези, които са на начален етап на ограмотяване, се обучават да пишат букви, срички, думи.
Съвместно с екипа и с помощта на своите близки през март месец потребителите са се запознали с „Андрешко“ от Елин Пелин, исторически факти за Освобождението на България и стихотворения, посветени на 3 март; с басните „Мечката и лошата дума“ и „Лъвът и овцата“, „Трите момчета, които си търсили щастието“…
В модула е включено и „Домашно кино”. През март вниманието на потребителите е било ангажирано с филма „Такси 3“, по който е проведена дискусия. Така потребителите имат възможност да споделят своите впечатления, размишления и пр.
Заниманията през март са включвали и ролева игра – „Моята гордост“. Ролевите игри имат положителен ефект при развитието на потенциала и задоволяване на потребността от изразяване на различни чувства и емоции. Те спомагат и за по-лесно усвояване на знания.
С индивидуалната работа при заложените дейности се цели потребителите да придобият умения за алтернативна комуникация и ефективно общуване.
И при обучението по математика потребителите са разделени на групи – начинаещи и напреднали. С начинаещите се работи индивидуално чрез писане и разбиране на числата и събиране до 10. Потребителите, които показват повече усвоени знания се учат да решават задачи със събиране и изваждане по групи, да чертаят геометрични фигури – триъгълник, квадрат и правоъгълник, да намират обиколката на определени фигури, да решават лесни текстови задачи.
Ползвателите на Дневния център усвояват знания и чрез кратки образователни програми по предмета „Човек и природа“. През месец март са обсъдени темите: „Полезни и вредни вещества“; „Животът във водата“; „За какво е необходима почвата“; „Време и сезони в годината“; „Жива и нежива природа“; „Природата около нас“; „Животът на растенията“; „Животните на сушата“.
През м. март по учебната програма „Човекът и обществото“ са обсъдени темите: „Националният празник на България 3 март“; „Моят град Сливен“; „Кога идва пролетта“; „Органи на държавната власт“; „Природни бедствия“; „България в Европа“.
С цел обогатяване на общата култура са дискутирани актуални теми, като: „Легенди за баба Марта“; „8 март – Международен ден на жената“; „Любими цветя в градината“; „Как се прави разсад от домати“; „Битови умения“; „Дневен режим“.
В обучителния процес е включена и учебна програма по география. През март са разгледани темите: „Сушата на земята и водите“; „Континенти и океани“.
През последния месец по история, чрез предварително подготвени теми, въпроси и отговори, потребителите са запознати с темите: „Създаване на българската държава“; „Могъществото на България при цар Симеон“.
По Програмата за здравни грижи и здравна просвета на ДЦПЛУ са организирани дискусии и беседи на темите: „Причини за заболявания на лигавицата, лечение“; „Спазване на правила и норми за предпазване от коронавирус“; „Спазване на висока лична хигиена“; Какво трябва да има в домашната аптечка“; „Запознаване с цветни стикери за предпазване от заразата“; „Подсилване на имунната система“; „Крие ли опасност високата температура“; „Как да се предпазим от заразни болести“.
В ДЦПЛУ се разработват подробни месечни графици, в които са разписани всички дейности, детайлно са разработени отделните теми и задачи, онагледени са с илюстрации част от материалите и пр., за да бъде адаптирана изключително богатата образователна програма към възможностите и интересите на всеки потребител. Чрез ефективните подходи екипът успява да ангажира вниманието на потребителите и по интересен и занимателен начин им помага да усвоят знания и да изградят и развият редица важни умения. Акцент при дейностите се поставя върху общуването, споделянето, подкрепата за справяне с житейски трудности и негативни емоционални състояния. Разнообразието от занимания благоприятства развитието на интелектуалните и познавателни способности на хората с увреждания.
Вторият модул е „Професионално развитие”. Чрез него екипът на ДЦПЛУ продължава работата на ателиета в домашна среда. Ателиетата са: Ежедневни умения, Готварство, Творчество и креативност, Театрално аматьорство и Цветарство, и дават възможност да се надграждат трудови навици, съобразени с индивидуалните способности и желания на ползвателите. Всеки потребител избира по 2 ателиета, в които да се включи.
Третият модул е насочен към активното поведение на пазара на труда. В условията на епидемичната обстановка дейността на този модул е преустановена, но той е от изключително значение за лицата с увреждания. Чрез професионалното ориентиране те придобиват умения за работа в екип и се справят с бариерите при общуването.
Четвъртият модул е свързан с компютърната грамотност. По време на извънредното положение дейностите, включени в модула са много полезни, защото осигуряват виртуално пространство за общуване и информиране. Екипът насърчава потребителите на Центъра да контактуват помежду си, да четат новини и материали по различни теми, да слушат музика и да гледат филми…
По отношение на рехабилитацията медицинската сестра дава указания и напътствия, за да продължат потребителите да изпълняват упражненията си в домашна среда под наблюдението на родители и близки.
Музикотерапията също се осъществява, като екипът дава препоръки дистанционно.
И в условията на пандемия екипът на Центъра продължава своето професионално развитие, като през март е проведена дистанционно супервизия на специалистите за подкрепа и информиране при условия на извънредни мерки.
След първите седмици от извънредното положение екипът на ДЦПЛУ отчита положителни резултати и добро повлияване на потребителите от дистанционното обучение, което се осъществява с подкрепата на специалисти, родители и близки. Добрата социална работа на професионалистите на Центъра се отразява благотворно на хората с увреждания, като помага за намаляване на отрицателното въздействие от изолацията върху психическото и физическото им здраве, осигурява им възможност за комуникация чрез интернет, както и да разчитат на подкрепата на екипа на Дневния център и на семейства си.











































МУЗИКАЛНО-ПОЕТИЧЕН КОНЦЕРТ ОТ ПОТРЕБИТЕЛИ НА СОЦИАЛНИ УСЛУГИ ОТ АГЕНЦИЯ ЗА СОЦИАЛНО РАЗВИТИЕ "ВИЖЪН"






























































Календар
Пон | Вт | Сря | Чет | Пет | Съб | Нед |
---|---|---|---|---|---|---|
1
> |
2
> |
3
> |
4
> |
5
> | ||
6
> |
7
> |
8
> |
9
> |
10
> |
11
> |
12
> |
13
> |
14
> |
15
> |
16
> |
17
> |
18
> |
19
> |
20
> |
21
> |
22
> |
23
> |
24
> |
25
> |
26
> |
27
> |
28
> |
29
> |
30
> |
31
> |