Информация от участниците в националната кампания (обновена към 19.05.2020 г.)
В рамките на информационната и комуникационна кампания НАСО проведе много онлайн срещи и разговори с членове и партньори от различни общини в страната.
Споделен опит – Онлайн конкурс „Денят след пандемия“ на ЦОП в Гулянци
С една красива инициатива Центърът за обществена подкрепа в гр. Гулянци събра посланията на деца и семейства чрез насочване фокуса на обектива към живите картини на заобикалящия ни свят. Историите станаха част от онлайн конкурс за фотография или късометражно видео „Денят след пандемия“...
Участие на НАСО в онлайн дискусия на Клуба на социалния работник в Русе
„Социалната работа по време на пандемията coronavirus (COVID-19)“ е темата на дискусията, в която взе участие Златка Иванова, експерт-координатор в НАСО. Форумът се проведе на 12 май 2020 г. във виртуалната зала на Клуба на социалния работник към Русенския университет „Ангел Кънчев“. Г-жа Златка Иванова поздрави участниците и благодари на Русенския университет за доброто партньорство с НАСО в организирането на ежегодния форум в Русе, посветен на социалната политика и социалните дейности...
Групови онлайн обучения в ЦОП – Белене
В ЦОП – Белене след въведеното извънредно положение освен индивидуалните онлайн консултации на потребители и техните семейства, паралелно стартираха и групови онлайн обучения.
Целевите групи, които се сформираха обхващат приемните семейства от града, 15 на брой, както и граждани, нуждаещи се от подкрепа при адаптирането в новата ситуация.
Приемните родители и консултиращият ги екип от ръководител и социален работник продължиха връзката на доверие, изградена през шестте години от създаването на Центъра за обществена подкрепа...
Местната комисия в Пловдив проведе онлайн обучение на специалисти в сферата на социалните услуги
На 30 април 2020 г. Местната комисия за борба с трафика на хора – гр. Пловдив проведе специализирано онлайн обучение на екипа към Сдружение „Консултантско бюро Напредък 7” (чрез платформата за видеоконферентна връзка Zoom)...
Първа национална онлайн приемна на АСП и НАСО
На 29 април се проведе първата национална онлайн приемна на АСП и НАСО „Социални услуги за пълнолетни лица“. Срещата премина при много висок интерес с над 50 регистрации и много повече преки и косвени участници и бе оценена като важна и полезна за работата на специалистите и ръководителите на социалните услуги, особено в условията на извънредно положение и редица ограничителни мерки. Събитието даде възможност на участниците да получат отговори на конкретни въпроси, част от които произтичат от извънредната ситуация. Целта на приемната бе да се осигури подкрепа за специалистите в търсенето на ефективни решения и в стремежа към все по-високи резултати от социалната работа...
Ръководители и специалисти от социални услуги от Североизточна България в оживена онлайн дискусия търсиха отговор на въпроса „Успешна ли е адаптацията на социалните услуги в условията на пандемията от коронавирус?“. В рамките на срещата участниците обсъждаха чрез платформата ZOOM успешни практики и актуални проблеми в своята работа. Онлайн дискусията се проведе на 28 април с участието на социални услуги от Търговище, Разград, Русе, Добрич, Силистра и Габрово.
Водещият Златка Иванова, регионален координатор на НАСО, представи последователните стъпки на Алианса за подкрепа на социалните услуги и общините в тази трудна и необичайна за всички ситуация, в т. ч. реализирана национална информационна...
Второ онлайн обучение на екипа на Комплекса за социално развитие в Търговище
Вътрешните онлайн обучения на екипа на Комплекса за социално развитие в Търговище продължават. На 24 април се проведе семинар-практикум на тема „Иновации в действие.“ Одобрените по време на първото обучение иновативни методи и техники бяха представени от своите автори чрез визуализиране на всяка една програма и алгоритъма за нейното приложение в социалната услуга. Програмната дейност се основава на разбирането, че всяка една дейност трябва да се подчинява на единна структура, която да съдържа цели, представяне същността на метода, целева група, план за действие, очаквани резултати, мониторинг и оценка
Споделен опит – ДЦПЛУ, фондация „Милосърдие“, Сливен
Дневният център за пълнолетни лица с увреждания (ДЦПЛУ) в Сливен функционира като социална услуга в общността и се финансира като държавно делегирана дейност. Капацитетът на ДЦПЛУ е 15 места. В Центъра потребителите и техните семейства получават професионално съдействие и подкрепа с оглед индивидуалните им потребности...
Заради обявеното извънредно положение и предприетите ограничителни мерки от 16 март дейностите в Дневния център временно са преустановени – по отношение на прекия контакт на служителите и потребителите. Във връзка с това екипът реорганизира и адаптира работата си към новите условия, за да продължи да оказва подкрепа и грижа за потребителите. От Дневния център са съумели да пренесат дейностите в домашната среда на потребителите чрез дистанционна работа и разнообразен инструментариум за ангажиране на вниманието и времето им...
Регионална онлайн среща със специалисти на социални услуги от област Кюстендил
През всички години НАСО подкрепя персонала и потребителите в социалните услуги, специалистите и ръководителите в социалната сфера. Продължаваме да го правим и сега.
С цел да подкрепи всички хората, които се сблъскват ежедневно с предизвикателствата в новите условия на работа Националният алианс за социална отговорност организира регионална среща на ръководителите и специалистите, работещи в социалните услуги от област Кюстендил...
**************************************************************
Екипът на ЦСРИ – Аксаково е реорганизирал дейностите си и работи дистанционно.
Екипът на ДЦДПЛУ – Дряново е пренасочен и помага по график на защитените жилища, но продължават да поддържат връзка с възрастните потребители (предимно по телефон).
Работата в ДЦПЛУ – Севлиево също се осъществява дистанционно (чрез интернет и телефон).
В община Благоевград социалните услуги са адаптирали работа си предвид настоящите условия. Всички услуги работят, освен дневните центрове, чиито служители са ангажирани с дейности към Оперативния щаб.
Социалните услуги в община Симитли също се справят в условията на извънредно положение и оказват подкрепа на нуждаещите се. В случаите, когато има техническа възможност, се работи и дистанционно с потребителите. Общината е констатирала необходимост от разкриване на нови услуги предвид броя чакащи за настаняване. Във връзка с това е готов и предстои да започне да функционира нов Център за настаняване от семеен тип за пълнолетни лица с деменция.
**************************************************************
Споделен опит – практиката и отговорността на психолога в условията на извънредно положение: Психологът Живка Айрянова разказа за Nasoki.bg как е адаптирала своята работа към настоящата ситуация в условията на пандемия, на ограничителни мерки и извънредно положение...
И в условията на извънредно положение заради коронавируса от Комплекса за социално развитие в Търговище към Агенция за социално развитие "Вижън" продължават да търсят най-ефективни инструменти и модели за професионалното развитие на екипа с цел да бъде осигурена все по-качествена и адекватна подкрепа за потребителите. Във връзка с това на 14 април т. г. беше проведено онлайн обучение "Социална рехабилитация чрез експресивно изразяване и включване". В онлайн режим екипът успя спокойно да преосмисли водената терапевтична работа в услугата и да потърси нови креативни идеи за подобряването й в полза на потребителите...
След обявяването на извънредното положение във връзка с епидемичната обстановска в страната, в рамките на няколко дни, всички социални услуги, предостявани от Агенция за социално развитие Вижън бяха пренасочени в онлайн пространството. С цел да се съхрани здравето на потребителите и на служителите, пряката работа беше преустановена, но не и мисълта как да се продължи възможността за оказване на подкрепа. Силното желание и упоритост както на специалистите, така и на хората, ползващи услугите допринесе за бързото адаптиране на процеса на работа и намаляване на рисковете за още по-голяма социална...
Детски поздрав в тези трудни дни
Пекарна „Радост“ и ЦСРИ в град Варна: Социално предприемачество и подкрепа в условията на извънредно положение
В условията на извънредно положение и наложени ограничителни мерки ЦСРИ на деца със СОП „Радост“ и пекарна „Радост“ са реорганизирали и адаптирали своята работа. В Центъра за социална рехабилитация и интеграция на деца със специални образователни потребности „Радост“ (ЦСРИ на деца със СОП „Радост“) е изготвена програма за дистанционна работа с всяко дете. Специалистите набавят и разработват материали за онлайн работа съобразно индивидуалните потребности на децата. Екипът на Центъра осигурява и подкрепа за...
**************************************************************
Екипът на ДЦПЛУ в гр. Кубрат работи с потребителите по домовете, като продължават да ги хранят, когато е необходимо, се свързват и по телефона. Имат осигурени предпазни средства и дезинфектанти.
В ДПДМУ седмична грижа, с. Васил Друмев, Шумен, работата с потребителите е преустановена, тъй като те са обхванати от училището и нямат време за допълнителна работа. Персоналът е ангажиран с различни дейности, свързани с подобряване на материалната база, като основно почистване и боядисване в сградата.
ДСХ в гр. Нови Пазар разполага с дезинфектанти и предпазни средства. Ограничен е достъпът на външни лица, но засега се справят с новите условия и потребителите са спокойни.
Социалните услуги от община Враца работят нормално и спокойно в новите условия, навсякъде в подкрепящите услуги екипите работят от разстояние, ползват онлайн платформи, стремят се да запазят ежедневния ритъм на участниците и да намалят чувството за дезадаптация.
ЦОП – Ихтиман работи с един дежурен от екипа в услугата на ден, останалите консултират от вкъщи, главно по телефон. Преструктурирали са си плана за работа според обстановката.
В ЦНСТ – Батошево са адаптирали дейността си към новите условия и работят нормално, потребителите са ограничени само в района на услугата, но разполагат с парк. Организиран е работен график.
В Дома за стари хора с увреждания с ОЛБ в с. Дреновец работят по график, вече са адаптирали дейността си към новите условия и работят нормално.
Екипът на ЦСРИ в Долни чифлик след като са ползвали отпуск, вече са започнали да работят дистанционно с децата /свързват чрез Вайбър и др./. Помагат и на Общината в обслужването по домовете. Общината им е осигурила предпазни средства, вкл. и шлемове.
В ЦСРИ в с. Ряхово, община Сливо, сами са си ушили маски. Работят по телефона с потребителите.
**************************************************************
ЦСРИ – Свищов: COVID-19, вирусът, който изцяло промени нашия обществен и професионален живот. Пред екипа на ЦСРИ – Свищов стоеше отговорната задача да намерим най-добрата алтернатива, за да продължи своята работа. Графикът за работа изработихме според възможностите за включване в онлайн пространството на всеки наш потребител и го съобразихме според здравословно състояние на лицето. Изготвихме индивидуални планове за работа в кризисна ситуация на всяко лице.
КСУ – Павликени включва осем услуги, четири ЦНСТ, ДЦДУ, ЦОП, ЦСРИ и ДСХ с близо 100 души персонал. Създадена е организация съобразно изискванията в настоящата обстановката. С част от потребителите се работи онлайн. Въпреки усилията и добрата организация, се открояват и някои затруднения, свързани с осигуряването с предпазни средства и дезинфектанти и с претоварването на персонала в резидентните услуги персонала полага извънреден труд.
В ЦОП – Свищов е въведен гъвкав график на персонала. С децата се работи онлайн, в което се включват и родителите. На по-бедните семейства осигуряват хранителни продукти, които са дарение от БЧК.
Екипът на ДЦДУ – Горна Оряховица работи основно чрез Фейсбук група и по телефон. За потребителите, които нямат техническа възможност, материалите се разпечатват и им се носят вкъщи.
ЦСРИ – Стражица работи с децата онлайн, специалистите използват новите технологии, за да ги консултират и подкрепят. Има някои затруднения при работата с пълнолетните лица. Повечето от тях имат нужда от рехабилитация, която няма как да им предоставят по домовете.
****************************************************
КСУДС – Пловдив: В ситуация на извънредно положение в КСУДС – Пловдив са предприети редица мерки и работата е адаптирана към настоящите условия, за да се осигури адекватна и резултатна подкрепа на всички потребители. ЦОП, ЦРДУ и ЦСРИ на деца със специални потребности продължават работа като всеки социален работник е изготвил индивидуален план и дейностите се извършват в дистанционна форма и чрез постоянна комуникация с потребителите. Социалните работници са на разположение както за...
Екипът на ЦОП – Средец прилага нови модели за дистанционна работа (онлайн и по телефон) с потребителите, за да адаптира дейностите си в условията на епидемична обстановка. Те изпреварващо са се подготвили и са успели да запознаят родителите с новия формат на работата още преди извънредното положение да бъде обявено. Специалистите на ЦОП подготвят програми за работа и ги изпращат...
ЦСРИ за деца „Рада Киркович” /КБН7/ споделиха своя опит за това как предоставят услуги в условията на извънредно положение: От 16.03.2020 г. до момента, а и в оставащите дни от извънредното положение, екипът на ЦСРИ за деца „Рада Киркович”/ КБН7 предоставя подкрепа на децата и семействата по следните начини, които гарантират безопасността им, а именно...
От ЗЖ в гр. Провадия споделят своя опит за това как са организирали работата си, как са адаптирали дейностите и как се справят в условията на извънредно положение: COVID-19 е поредното предизвикателство в живота на младежите от ЗЖ гр. Провадия. Всеки ден сме изправени пред различни казуси, които трябва да разрешим. Работата ни се състои в подреждане на човешки съдби по дневния ред, зададен от живота. За екипа беше ясно, че трябва да въведем промени. Какво променихме и как го направихме?...
Екипът на ЦСРИ „Чайка” във Варна въвежда алтернативни форми за работа с потребителите
Екипът на ДЦСХ – Лясковец работи, като основно са ангажирани с дейности по подпомагане на нуждаещите се в отговор на постъпилите обаждания на горещия телефон на Общината.
В ЦСРИ – Полски Тръмбеш работата е организирана в онлайн формат, когато няма техническа възможност връзката с потребителите се осъществява по телефон.
Екипът на ЦОП – Полски Тръмбеш също работи с потребителите си чрез интернет.
ДЦДУ – Свищов имат нова визия за работа в условията на извънредното положение. Ползват се нови модели за осъществяване на дейностите, създадена е група с родителите и т. н.
Екипът на ЦСРИ ПЛУ – Свищов работи дистанционно. Те също провеждат онлайн консултации, като изпращат задачи, видеоклипове и др. за работа в домашна среда.
В ЦОП – Червен Бряг се работи дистанционно, като се поддържа постоянна връзка с потребителите по телефон. Предоставят и онлайн консултация за всички граждани от цялата страна, които имат нужда.
В Кюстендил ЦОП работят дистанционно от домовете си. Специалистите на ЦСРИ са на работните си места, но работят дистанционно с потребителите.
ЗЖ във Враца – потребителите са под карантина, правят постоянни тренинги с психолог. Направена е организация, за да може потребителите да получават пенсиите си без да е необходимо лично да ходят до клон на Български пощи. Аналогично е и с получаването на интеграционните добавки от АСП, за тези които отново ги получават на ръка, а не по сметка и чрез дебитна карта.
*******
В ДПЛФУ в гр. Бяла, Варненска област, е въведена пълна забрана за външни лица. Сред потребителите има и много тежки случаи и непрекъснато се налага да работят със Спешна помощ. Разполагат с предпазни средства и се прави дезинфекция редовно.
ДЦПЛУ в Девня: Услугата се предоставя мобилно. Посещават потребителите по домовете за снабдяване с храна и лекарства, вкл. и се полагат медицински грижи. Освен това са поели и допълнително потребители по договаряне с Общината, тъй като има недостиг на социални асистенти. Осигурени са с предпазни средства.
От ЦОП – Лясковец консултациите се провеждат онлайн или по телефона.
От ЦСРИДУ в с. Рудник, община Долни Чифлик, работят дистанционно, доколкото позволяват обстоятелствата. На децата, които нямат мобилни телефони и интернет, се носят материали за работа вкъщи. Имат осигурени предпазни средства.
В ЦНСТДМУ в гр. Долни чифлик, община Долни Чифлик също се извършва постоянна дезинфекция и са осигурени предпазни средства. С някои от децата се работи по подготовка на уроци и домашни.
В ЦНСТ 1, 2 ,3 в Нови пазар са снабдени с всичко необходимо. Помагат на децата в онлайн уроците. Дезинфекцира се непрекъснато и е въведена пълна забрана за достъп на външни лица.
В ДЦСХ в с. Кайнарджа с потребителите се контактуват по телефона. Екипът се е ангажирал и със снабдяването с храна и лекарства на потребителите, които имат нужда. Персоналът, който не е зает с това, участва в основното почистване на Центъра.
Община Търговище е разширила капацитета си по патронажната грижа с още 80 души, осигурени са предпазни средства за всички служители на първа линия от бюджета на Общината.
В ЦОП – Провадия е възприет първоначално вариантът с отпуски на служителите, подготвя се стартиране на онлайн работа след изтичане на отпуските.
Персоналът на ЦНСТ – Провадия основно е ангажиран с учебния процес. Снабдили са се с предпазни материали.
Екипът на ЦНСТ – Каспичан също е силно ангажиран с образователни дейности и подпомагане подготовката на децата.
По-голямата част от екипа на ЦСРИ – Провадия са в отпуск, търсят се възможни варианти за работа в настоящата ситуация (проблемите идват от характеристиката на уврежданията на потребителите).
Домът за стари хора в община Ветрино работи при новия режим и патронажната грижа обхваща всички желаещи.
От Община Ценово всички желаещи са обхванати от патронажната грижа.
За ЦНСТ 1 и ЦНСТ 2 ЛУИ в с. Веселиново Община Смядово е осигурила всички предпазни средства и подкрепя екипите. Дезинфекция се прави на всеки 2 часа и са взети всички мерки. Потребителите са по-напрегнати, след като е отнет достъпът на близките до тях.
В ДЦПЛУ – Ценово част от специалистите са в отпуск, организирано е дежурство за връзки с потребителите. Част от екипа се включва към Общината за доставка на хранителни продукти и лекарства по домовете за потребителите. Подготвя се дистанционна работа.
В ЦОП – Ценово реализират модела на отпуски и индивидуална работа с всеки потребител.
На ЦНСТ ДМБУ в Балчик Общината е доставила предпазни средства. Екипът въвежда и нови форми за занимания и развлечения, за да се адаптира максимално добре при настоящите условия.
В информационната и комуникационна кампания на НАСО се включиха и: Дневен център за деца с увреждания – КСУДС в Роман; Център за социална интеграция и рехабилитация за деца с увреждания – Етрополе; Център за социална рехабилитация и интеграция – Перник; Дом за стари хора – Радомир; Център за обществена подкрепа – Своге; Дом за възрастни хора със сетивни увреждания – Вълчедръм; Защитено жилище и Дневен център – Враца, при които:
По-голямата част от тях работят по график, дистанционно, имат съдействие от родители и заниманията с потребителите минават нормално онлайн.
На някои места имат притеснения, свързани с липсата на предпазни средства.
Има предложение по модела на платформата за онлайн обучението на учениците да се създаде и подобна платформа за работа в социалните услуги с потребители.
Поставя се и въпросът за допълнително възнаграждение за персонала, който работи на терен в услугите.
24-часовите услуги имат нужда от подкрепа като допълнителни указания за работа, а в същото време са силно натоварени, защото участват и в онлайн уроците на децата.
От Дома за стари хора споделят, че е необходимо да се съсредоточат и усилия към идеи за разнообразяването и социализацията на потребителите, които вече дни наред са затворени.
Във Фондация „Подкрепа за реализация“ във Видин работят по график, участват като доброволци към Общината, помагат и с транспорт на Патронажната грижа. Раздават от наличните в услугата книги, игри, брошури, изготвени от тях за ситуацията и маски, отново изработени от тях на всички потребители за вкъщи.
От Сдружение „Граждански инициативи“ в Ловеч участват в работата на извънредния щаб към Общината, отговарят на Горещия телефон, набират дарения, имат доброволческа мрежа, обслужват и потребителите си.
ДЦДМУУ – Монтана работят дистанционно и частично в отпуск. Проследява се по телефон здравословното състояние на потребителите и техните семейства, доколкото това е възможно.
ДЦДУ – Ихтиман работят с редуциран персонал, поради стечение на обстоятелствата, но се справят. Преди седмица са били в неплатен отпуск, но вече работят онлайн, с променено работно място. Имат изготвена програма за онлайн работа – работят с филмчета, клипчета и онагледяват уроците си. Създали са си вайбър и скайп група. Преструктурирали са индивидуалните планове на потребителите.
Патронажна грижа – Кнежа работят с увеличен капацитет от потребители.
Патронажна грижа – Ихтиман работят и с доброволци.
Патронажна грижа – Средец имат и горещ телефон и обслужват и други възрастни хора, закупуват храна и лекарства отделно от патронажа.
И общините от област Пазарджик са разширили обхвата на патронажната грижа, за да се включат всички нуждаещи се по време на епидемичната обстановка. Повечето от ръководителите на услуги, които работят с възрастни потребители поддържат връзка с тях по телефон и са в постоянна готовност да ги подкрепят при необходимост.
Екипът на Сдружение за онкоболни и приятели в Пазарджик, въпреки че не работят с потребителите на място, са в непрекъсната връзка с тях (според техническата възможност на самите потребители – по телефон).
Екипът на ДЦВХУ (Сдружение „Партньори – ДИТ“ в Пазарджик) е в отпуск, но и те поддържат постоянен контакт с ползвателите.
Екипът на Фондация „Съпричастие – Пазарджик“ (доставчик е на услугата ЦСРИ на хора със зрителни увреждания) също намира най-ефективните начини да подпомага своите потребители и въпреки че всички са в отпуск, поддържат ежедневен контакт по телефон.
Работата на СНЦ „Човечност“ (Дневен център за възрастни с увреждания) също се осъществява по графици, от вкъщи и пр.
Служителите в резидентните услуги подхождат спокойно и отговорно в настоящата ситуация и адаптират работата си към новите условия.
Част от социалните услуги се подготвят за работа чрез интернет (или различни форми на дистанционни дейности) – чрез скайп, вайбър, фейсбук и пр.
От ЦРСИХУ „Св. Вмчца Неделя“ в Ракитово също адаптират дейностите си към новите условия, ползвайки телефон, скайп, вайбър и пр. Сред основните им ангажименти в момента е потребителите да не останат без храна или лекарства и да са спокойни. Следващата задача е рехабилитаторите да подготвят подходящи домашни програми за потребителите. Според ситуацията ще се заемат и с нови дейности, като една от идеите е трудотерапевтите да се ангажират и с ушиване на предпазни маски.
От Фондация за социални услуги „Жулевия дом“ в с. Лесичово също полагат изключителни усилия и отдаденост и се справят и в настоящите условия, въпреки всички трудности и сервизното натоварване. Освен с учебния процес екипът е ангажиран и с прилагане на различни идеи за разнообразяване ежедневието на децата.
В настоящата ситуация Сдружение „Фокус – Европейски център за развитие” е ангажирано с дейности по подпомагане на нуждаещи се от доброволци. В момента работят и с доброволци от чужбина. Координацията по работата става дистанционно, а екипът на сдружението работи от вкъщи. Общината им е осигурила всичко необходимо, вкл. предпазни средства.
Екипът на ЦОП – Бургас работят дистанционно с потребителите, като поддържат постоянна връзка с децата по телефон. Дежурствата се осъществяват на ротационен принцип, като през седмица част от екипа е в отпуск.
В Община Хасково са възприети различни модели за работа, вкл. дистанционно. Услугте за деца поддържат връзка с потребителите си по телефон. Персоналът на Дневния център за стари хора основно е ангажиран с административна дейност. В ЦОП има график с дежурства и са във връзка с потребителите си по телефон. ЦНСТ са адаптирали работата си към настоящите условия.
Екипът на Алтернатива 55 в Стара Загора работи от вкъщи онлайн във формата на индивидуална работа с всяко дете.
Дневният център за пълнолетни лица с увреждания (фондация „Милосърдие“) в Сливен също са адаптирали работата си, съобразно извънредното положение. Специалистите работят с децата онлайн (чрез скайп) от вкъщи.
Община Кърджали също е разширила обхвата на патронажната грижа. Екипите на дневните центрове в града ползват отпуск. ЦНСТ и Защитеното жилище са адаптирали работата си към новите условия.
Участниците в кампанията, с които реализирахме връзка, изведоха и някои по-важни проблеми и нужда от подкрепа, като: липса или недостиг на предпазни средства и дезинфектанти; претоварване на служителите (което особено важи за 24-часовите услуги) и пр. Продължават и усилията за намиране на ефективни алтернативни модели на работа в случаите, при които не са приложими онлайн вариантите.